Загальні поради батькам
1. Вранці піднімайте дитину спокійно, з посмішкою та лагідним
словом.
2. Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте
образливих слів.
3. Не підганяйте її, розрахувати час - це ваш обов'язок, якщо ж ви
цю проблему не вирішили, - провини дитини у цьому немає.
4. Не посилайте дитину в школу без сніданку: в школі вона багато
працює, витрачає сили. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем,
психологом.
5. Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть
кілька лагідних слів без подібних застережень: "Дивись, поводь себе
гарно!", "Щоб не було поганих оцінок!" тощо. У дитини попереду
важка праця.
6. Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань,
дайте їй розслабитись (згадайте, як вам тяжко після важкого робочого дня).
7. Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не
відмовляйте їй у цьому, вислухайте, на це ви не витратите багато часу.
8. Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на
поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.
9. Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини.
10. Вислухавши, не поспішайте сваритися. Говоріть з дитиною
спокійно.
11. При спілкуванні з дитиною не вживайте виразу: "Якщо ти
будеш добре вчитись, то ..." Часом умови ставляться важкі - й тоді ви
опиняєтеся у незручному становищі.
12. Протягом дня знайдіть (намагайтесь знайти) півгодини для
спілкування з дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її
біль, її радощі.
13. У сім'ї повинна бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з
дитиною. Всі суперечки щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Не зайвим буде
почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось
турбує її: головний біль, поганий стан. Найчастіше це об'єктивні показники
стомлення, перевантаження.
15. Пам'ятайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або
пісню, лагідні слова. Не лінуйтесь подарувати це для них. Це їх заспокоїть,
зніме денне напруження, допоможе спокійно заснути і відпочити.
Правила взаємин з дитиною в
родині
1. Будьте
поблажливими зі своєю дитиною. Варто знайти «золоту
середину» в інтенсивності заохочення-покарання, захоплення-несхвалення.
2. Демонструйте
свою незалежність. Дитина повинна зрозуміти, що самостійність і
незалежність – великий приз, що присуджується самим наполегливим, працездатним
і сміливим особистостям. Бути лідером, чи просто відрізнятися від інших – це
чудово!
3. Не бійтеся
подорожувати і змінювати обстановку. Нові враження і
знайомства вчать не боятися новизни і невизначеності.
4. Воля вибору
вчинків і рухів. Дозвольте дітям ризикувати і заряджатися при цьому
корисною порцією адреналіну.
5. Забудьте слово
«НІ». Максимально заохочуйте будь-яке рішення вашої дитини.
Якщо їй призначено помилитися, то нехай вона дійсно це переживе й усвідомить
свою помилку, виносячи з цієї ситуації певний позитивний досвід.
6. Будьте
оптимістом. Навчіть дитину навіть у самих неприємних подіях або
явищах бачити щось гарне і корисне.
7. Забезпечте вашу
дитину великою кількістю матеріалів для творчості (пластиліном,
папером, клеєм, фарбами, старими непотрібними речами і т.п.). Це допоможе
розвинути в неї евристичне та інтуїтивне мислення.
8. Створюйте
дитині ситуації, що кидають їй виклик. Це буде стимулювати її
мислення, навчить шукати оптимальне рішення в екстремальних ситуаціях,
відстоювати свою точку зору, розумно аргументуючи її.
9. Заохочуйте
гіперактивність вашої дитини. Багато сильних світу
цього в дитинстві були дуже активними. Навчіться не карати дитину за надлишок
енергії, не гальмувати її пориви, а розумно керувати ними.
10. Мрійте,
фантазуйте і дійте разом із вашою дитиною. Пам’ятайте,
що всі дорослі винаходи родом із дитячих фантазій.
__________________________________________________________________АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ «ВИ І ВАША ДИТИНА»
1. Чи любите
ви свою дитину такою, яка вона є?
2. Чи дослухаєтеся до її думки?
3. Чи виправляєте мовлення дитини?
4. Чи визнаєте право дитини на
помилку?
5. Чи знаходите щодня час для
спілкування та занять із дитиною?
6. Чи подаєте приклад у читанні
газет, книг, журналів?
7. Чи
обговорюєте побачене і почуте разом?
8. Чи завжди знаходите час для
спільного відпочинку, прогулянок тощо?
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ «ВИ І ШКОЛА»
1. Як ви можете оцінити свої стосунки зі шко
лою, у якій навчається ваша дитина?
лою, у якій навчається ваша дитина?
а) Хороші;
б) нормальні;
в) посередні;
г) погані.
2. Як часто відвідуєте школу?
а) Щотижня;
б) один раз на
місяць;
в) один раз на чверть;
г) один раз на семестр.
3. З якою метою ви приходите до школи?
а) На батьківські збори;
а) На батьківські збори;
б) на зустріч з
учителем чи вихователем групи продовженого дня, щоб бути обізнаним щодо всіх
справ класу своєї дитини;
в) для участі у виховних заходах класу, де
навчається дитина;
г) для надання допомоги педагогам;
д) за викликом педагогів та адміністрації школи.
4. Що ви відчуваєте після відвідування школи та
бесід із педагогом?
а) Задоволення;
б) радість;
в) надію;
г) тривогу;
д) розчарування;
є)розгубленість;
є) сум.
є)розгубленість;
є) сум.
5. З якою
проблемою у навчанні та вихованні дитини ви зіткнулися у школі?
6. Що б ви хотіли змінити у
спілкуванні вашої дитини та школи, педагога?
7. Чи хотіли би ви більше брати
участь у житті школи та класу, де навчається ваша дитина? Яку саме?
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ «КНИГА У ВАШІЙ СІМ'Ї»
1. Чи
подобається вашій дитині читати книги?
2. Скільки часу ваша дитина
проводить за книгою?
3. Зазвичай ваша дитина читає за
власної ініціативи чи за примусом?
4. Яким книгам вона надає перевагу
і чому?
5. Як ви заохочуєте читацькі прагнення
дитини?
6. Чи даруєте ви своїй дитині
книги?
7. Чи обговорюєте ви зі своєю
дитиною прочитане?
8. Чи вважаєте себе активним
читачем?
9. Чи можете ви вважати себе
прикладом для своєї дитини?
Більшість батьків уважають, що виховувати дітей можна без
спеціальних знань, а навички виховання набуваються самі собою. Але це не так.
Усім дорослим необхідно зважати на практичні поради спеціалістів, тому що у
виховному процесі можна прямувати як правильним, так і хибним шляхом.
Дотримання цих порад допоможе батькам уникнути значних помилок у вихованні
дитини.
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ «ПОРАДИ БАТЬКАМ
ЩОДО ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ»
1. Основні
психологічні причини виникнення
труднощів адаптаційного періоду:
труднощів адаптаційного періоду:
• недостатній досвід спілкування
з дорослими й однолітками;
• недорозвиненість мовлення;
• надмірно емоційний
характер спілкування з дитиною в сім'ї;
• несформованість звички
виконувати вимоги дорослих і дотримувати певні правила поведінки;
• побоювання, недовіра до школи
внаслідок неправильної орієнтації з боку батьків.
2. Зацікавте
дитину школою. Викличте бажання навчатися, розповідайте про школу позитивно,
не залякуючи невдачами.
3. Привчайте дитину до
самостійності, тоді їй легше буде адаптуватися до шкільних умов. Нехай дитина
сама складає свої речі, прибирає іграшки, упорядковує своє робоче місце.
4. Важливо навчити дитину
ввічливого спілкування з незнайомцями.
5. Значну увагу приділяйте
розвитку мислення дитини, зокрема діалогічного. Читайте дитині, просіть
переказати прослухане, придумати своє продовження розповіді, вивчайте
напам'ять вірші, скоромовки, загадки, учіть висловлювати та відстоювати свою
думку, переконання. Грайте у мовленнєві ігри.
6. Будьте вимогливими, але й
справедливими до дитини.
7. Не
виявляйте у присутності дитини своїх переживань щодо майбутнього навчання в
школі. Навпаки, демонструйте радість із приводу вступу до школи, упевненість у
тому, що там на неї чекають доброзичливі вчителі, цікаві знання, приємні
товариші.
Завжди пам'ятайте: самопочуття дитини та успішність її
адаптації до школи значною мірою залежить від вас, шановні батьки!
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ «РОБОЧЕ МІСЦЕ ШКОЛЯРА»
Кожній дитині необхідно мати постійне робоче місце.
Раціонально обладнаний куточок сприяє зосередженості, а звичка підтримувати в
ньому порядок виховує охайність та почуття відповідальності.
Для учнів бажано виділити окрему кімнату. Якщо така
можливість відсутня — затишне місце біля вікна. Стіл ставлять так, щоб світло
падало ліворуч. Основна вимога до обладнання робочого місця — меблі повинні
відповідати зросту школяра. Висота стільця має бути такою, щоб нога всією
ступнею торкалася підлоги, висота стола — 55-65 см (для дітей зростом 120-150 см ).
Якщо в сім'ї декілька школярів, то робоче місце слід
обладнати для кожного окремо. Безпосередня близькість робочих міць розпорошує
увагу дітей, тому доцільно, щоб вони знаходилися поблизу і водночас
ізольовано. Тоді кожен може займатися своїми справами.
Одне з найважливіших питань в обладнанні робочого місця —
забезпечення правильної пози школяра під час сидіння. Учень має сидіти глибоко
на сільці, спираючись попереково-кряжовою часиною хребта на спинку. Голова — у
вертикальному положенні або дещо нахилена вперед (під кутом не більше ніж 15
градусів). Тулуб теж нахилений уперед, передпліччя вільно лежать на столі.
Плечовий пояс розміщений горизонтально. Ноги повною ступнею спираються на
підлогу чи підніжку.
Відстань від очей до предметів, що розглядаються, має
становити 30-35 см .
Верхню частину книги необхідно підняти за допомогою підставки.
Вам, батькам, корисно перший місяць посидіти з дитиною
не поруч, а поблизу. Подбайте, щоб малюк не відволікався під час роботи,
правильно поклав книжки, зошит, не сутулився, сидів у зручній позі.
Важливо привчати дитину до порядку на робочому місці.
Як домогтися виконання дітьми цих вимог? Умова одна: не
шкодуючи часу, привчайте малюка виконувати те, що вимагаєте від нього. Син чи
донька запам'ятають це досить швидко тоді, коли дорослі щоразу й завчасно реагуватимуть
на їх вчинки. Важливо похвалити дитину за кожен, навіть незначний успіх: «Ти
сьогодні значно краще тримаєш ручку і сутулишся менше. Молодець!»
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ «ДЕСЯТЬ ПОРАД ІЗ ВИХОВАННЯ МАЛЕНЬКОГО ЧИТАЧА»
1. Читайте своїй дитині скрізь і завжди: листівки,
інструкції на коробках, в машині або під час чекання прийому в поліклініці, на
відпочинку тощо
2. Доки дитина
росте, показуйте їй малюнки та збірки оповідань. Кольори і форми вразять її, а
слухання сприятиме виникненню бажання самому прочитати.
3. Регулярно
відвідуйте бібліотеку. Дозволяйте дітям обирати книги самостійно.
4. Читання
перед сном повинно стати регулярною сімейною традицією. Якщо для читання
обрані правильні книги, то навіть старшим дітям буде цікавим читання вголос.
5. Пам'ятайте
про поезію! Короткий вірш — це найкращий спосіб привернути увагу дітей на
деякий час.
6. Заохочуйте
дітей до читання вголос в той час, коли ви готуєте, прасуєте, шиєте, перете
білизну.
7. Використовуйте
телебачення, щоб привернути увагу до читання.
8. Тримайте
вдома безліч матеріалу для читання. Зберігайте дитячу літературу на нижніх
полицях, щоб діти могли її легко дістати.
9. Нехай ваша
дитини побачить вас за читанням. Розмовляйте стосовно того, що ви читаєте.
10. Даруйте книги дітям. Цим ви даєте зрозуміти, що
книги особливі.
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ «ЯК РОЗВИНУТИ САМОСТІЙНІСТЬ У ДІТЕЙ»
Людина не може бути вільною, якщо вона не
самостійна.
М. Монтессорі
1. Визнайте
особистість дитини та її недоторканість.
2. Сприяйте
формуванню адекватної самооцінки. Людина з низькою самооцінкою постійно
залежна від чужої думки.
Формування самооцінки дитини залежить від оцінювання її
батьками, тому що в цьому віці дитина ще не вміє оцінити себе сама.
3. Залучайте
до реальних справ сім'ї. Можна проводити міні-наради за участю всіх членів
родини, спільно планувати сімейні справи.
4. Розвивайте
силу волі дитини. Навчайте сміливості, витривалості, терплячості; учіть
докладати зусилля для досягнення мети.
5. Навчайте планувати. Складайте план дій. Велику і
складну справу вчіть розподіляти на конкретні
Немає коментарів:
Дописати коментар