Чемеровецький НВК № 1
«ЗОШ І-ІІІ ступенів ліцей та МНВК»

2017 р
Турбота
про здоров»я – це найважливіша справа вихователя. Від
життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світосприймання,
розумовий розвиток, міцність знань, віра у свої сили.
В.О. Сухомлинський .
Що таке здоров’я? Здавалося
б, тут і питати нічого: кожен знає – здоровий, отже, не хворий. Навіть за
виглядом, за зовнішніми ознаками можна визначити здорову людину. У сучасних
умовах всебічний і гармонійний розвиток молодої людини є не тільки бажаним, а й
життєво необхідним. Фізичний гарт повинен стати невід'ємною складовою
гармонійного розвитку молодої людини, що є, у свою чергу запорукою майбутнього
держави. Одним із напрямків, що впливає на стан здоров'я, є активно-спортивний
спосіб життя, який має особливе значення для людей молодого віку. Для
того щоб здоровий спосіб життя став частиною життя, необхідно формувати на
нього міцну орієнтацію.
Працюючи уже п»ятий рік над проблемою «Формування
в молодших школярів культури здоров»я через впровадження здоров»язбережувальних
освітніх технологій» метою моєї роботи є підвищення фізичного рівня,
психічного і духовного здоров'я, зниження за допомогою різноманітних засобів
загальної захворюваності дітей. Головними напрямками для вирішення даної
проблеми є:
• втілення
оздоровчих технологій, розвивальних та інтерактивних методик в освітній процес,
з метою його оптимізації;
• створення умов
для всебічного розвитку здорової особистості;
• зміна
психологічного забезпечення навчально-виховного процесу;
• психологічна
реабілітація та корекція соціально-психологічного здоров'я;
• забезпечення
відповідного рівня фізкультурно-оздоровчої роботи;
Заглибившись
в суть проблеми та вивчивши джерела з проблемної теми, я
прийшла до
висновку: «Вчитель повинен навчитись правильно організувати заняття та дозвілля
школярів, цим самим нейтралізувати негативні фактори і впливи на здоров’я своїх підопічних, адже нам довірили наше
майбутнє – дітей».
Є велика кількість здоров’язбережувальних
технологій:
-
фізкультхвилинка, дихальна гімнастика, пальчикова гімнастика, звукова
гімнастика, вправи енергізатори, ігри та ігрова терапія, арт-терапія ,музикотерапія, танцювальна терапія, драмотерапія,
казкотерапія, бібліотерапія, маскотерапія, етнотерапія, ігротерапія,
кольоротерапія, фототерапія, куклотерапія, ори гамі),аромотерапія, уроки
серед природи, ранкові зустрічі,пісочна терапія.
Здоров'я - одна із суттєвих характеристик людини поряд з
духовністю, інтелектуальністю, що визначає ступінь життєздатності, стійкості
організму у відповідному середовищі проживання, можливості реалізувати свої
біологічні й соціальні потреби. На сучасному етапі розвитку освіти
відбувається широке впровадження інформаційних технологій в освітній процес,
отже, проблема охорони здоров'я учнів стає більш актуальною.
У нашій школі діють
групи продовженого дня, у яких діти перебувають у другій половині дня, грають,
відпочивають після уроків, виконують домашні завдання. У школі вони перебувають
до вечора, і завдання вихователя тут по-перше, зняти м'язову напругу, утому в
дітей, що виникла від інтенсивних занять під час уроків.
Від
професіоналізму вихователя, його вміння спілкуватися з маленькою дитиною
залежить її емоційний стан,що,у свою чергу,
впливає на формування особистості, на її фізичний та інтелектуальний
розвиток.Традиційні методики цілком здатні забезпечити відповідний рівень
фізичної підготовки й загартування шляхом механічного виконання заздалегідь
запланованих фізичних вправ відповідних
типів,кількості,обсягу навантаження.
Більшу частину
доби учень перебуває в статичному положенні,тобто сидить: у школі під час
уроків, удома під час виконання домашніх завдань, читає, переглядає
телепередачі, грає в комп’ютерні ігри. В даних умовах життя дитина несе велике фізичне навантаження.
Статичне навантаження вступає в протиріччя з фізичним розвитком школяра. Як
наслідок –розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, виникають
негативні емоції, погіршується
самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає
порушувати правила поведінки на уроці.
Щоб усунути
негативні фактори та покращити стан здоров’я учнів, треба в
системі і одночасно, впроваджувати в навчально-виховний процес здоров’язберігаючі, оздоровчі технології та
технології виховання культури здоров’я.
Важливо пам’ятати
пораду К.Ушинського «Дайте дитині трохи порухатися, і
вона знову подарує вам десять хвилин уваги,а десять хвилин жвавої уваги, якщо
ви зуміли їх використати,дадуть вам в результаті більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять».
Під час індивідуальної роботи або ж
самопідготовки використовуються різні види діяльності учнів. Адже
регулярні фізичні вправи, ігри , рухавки корисні як для тіла, так і для мозку:
- поліпшують кровообіг, насичують мозок киснем;
- зміцнюють легені і серце, покращують дихання;
- поліпшують пам'ять і швидкість реакції;
- тренують здатність як механічного повторення дії, так і індивідуального, творчого виконання власного руху.
- поліпшують кровообіг, насичують мозок киснем;
- зміцнюють легені і серце, покращують дихання;
- поліпшують пам'ять і швидкість реакції;
- тренують здатність як механічного повторення дії, так і індивідуального, творчого виконання власного руху.
Сучасні
діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу
телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики. Можливо
причина підвищення стресів та депресій коїться саме в цьому. А людині просто
необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин на добу. Це зміцнює
організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та уяву. Тому
досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення прогулянок на свіжому
повітрі.
Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка
Оздоровчі
хвилинки під час ГПД повинні комбінувати в собі фізичні вправи для
осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити
під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити
рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим
учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті,
у кого день народження взимку та весною… теж саме зроблять всі, хто народився
влітку та восени. А тепер підтнуться ті, хто сьогодні прийшов до школи.
Формуванню
здоров'язберігаючих умінь і навичок фізичного та психічного здоров'я молодших
школярів сприяють фізкультпаузи. Фізкультхвилинки – активний відпочинок
на заняттях .
Україна
Україна (руки в сторони),
Рідний край (руки схрещені на грудній клітці),
Поле (прямі руки – паралельно підлозі),
річка (хвилясті рухи руками),
Синій гай (двома руками одночасно учасники малюють коло пальчики при цьому мерехтять).
Любо стежкою іти (4 кроки вперед чи в сторону),
Тут живемо я і ти (показують один на одного, роблячи 2 кроки на місці)!
Поп- корн
– Уявіть, що підлога цієї кімнати перетворилася на одну велику сковороду, яка поступово нагрівається. А ви кукурудзяні зернятка, які все збільшуються у розмірах і все вище підстрибують на сковорідці.
Із розвитком комп’ютерних технологій віршовані фізкультхвилинки заміняються відео розминками, де мультгерої виконують цікаві рухи під музичний супровід.
Навчати керувати своїм психофізичним станом слід починати з дитячих років. Для цього слід використовувати психологічні фізкультхвилинки.
«Морозиво»
– Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігріваються й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
«Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
Пальчикова гімнастика
Україна
Україна (руки в сторони),
Рідний край (руки схрещені на грудній клітці),
Поле (прямі руки – паралельно підлозі),
річка (хвилясті рухи руками),
Синій гай (двома руками одночасно учасники малюють коло пальчики при цьому мерехтять).
Любо стежкою іти (4 кроки вперед чи в сторону),
Тут живемо я і ти (показують один на одного, роблячи 2 кроки на місці)!
Поп- корн
– Уявіть, що підлога цієї кімнати перетворилася на одну велику сковороду, яка поступово нагрівається. А ви кукурудзяні зернятка, які все збільшуються у розмірах і все вище підстрибують на сковорідці.
Із розвитком комп’ютерних технологій віршовані фізкультхвилинки заміняються відео розминками, де мультгерої виконують цікаві рухи під музичний супровід.
Навчати керувати своїм психофізичним станом слід починати з дитячих років. Для цього слід використовувати психологічні фізкультхвилинки.
«Морозиво»
– Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігріваються й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
«Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
Пальчикова гімнастика
Ще у ІІ
тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між
рухами пальців, кисті та розвитком мислення. Це підтверджують
дослідження фізіологів. У роботах В.М.Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції
рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток
мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а
також з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку
мовлення дитини.
Дослідження М.М.
Кольцової свідчать, що кожен з пальців руки має своє представництво у корі
великих півкуль головного мозку.
Таким чином,
мовлення перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.
Народна мудрість
здавна зберігає знання про доцільність використання ігор з пальчиками.
«Пальчикові» ігри представляють собою віршовані рядки, що
ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальчиків. Пропонуючи
таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук,
заздалегідь продумати всі рухи і поступово їх повторювати.
Важливо, щоб
гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, гра,
присвячена весні, протягом 2-х перших весняних тижнів. Потім на зміну приходить
нова пальчикова гра, пов'язана із певною подією, святом, періодом року. Можна
спеціально призначити час для пальчикової гри. Наприклад, на другому уроці, або
після опрацювання нової теми.
Ігри з пальцями
були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися
у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та
інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть
у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.
1) «Піаніно», «Віяло», «Рибка»,
«Нам холодно» і т. д.
Я «пальчикову» гімнастику
використовую, як додаткову паузу відпочинку на ГПД. Виконуємо
різні рухи для відпочинку м’язів рук та для поліпшення настрою всього класу:
Кольоротерапії – це цілеспрямований
вплив кольором на самопочуття, фізіологію людини; активізація кольором
діяльності органів і систем; метод психологічного лікування з метою
розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів.
Так, якщо треба зняти зорову втому, я використовую карти
зеленого та блакитного кольору. Достатньо учням 2 хвилини подивитися на ці
насичені кольори -і зникає напруження очей. Ще
пропоную учням протягом 1-2 хвилин розглянути картину, ілюстрацію, пейзаж. А
якщо у класі є проектор з екраном, то хвилинку психологічного і зорового
розвантаження можна поєднати з хвилинкою розвитку
мовлення. Можна запропонувати учням зробити опис картини, використовуючи
образотворчі засоби. А з метою переключення півкуль мозку пропоную учням такі
завдання:
- розгляньте уважно цей пейзаж, придумайте йому дуже довгу
назву;
- розгляньте осінній пейзаж, зробіть опис цього куточка
природи взимку;
- розгляньте пейзаж, домалюйте на ньому у своїй уяві дерева,
квіти, річку тощо.
Під час виконання таких завдань переключається навантаження
з однієї півкулі мозку на іншу, в результаті чого мозок дитини розслаблюється і
знову буде готовий до виконання більш складних завдань.
Казкотерапія –
самий древній спосіб терапії. Допомагає отримати почуття захищеності у світі,
надає можливість програти основні життєві ситуації у “захищеному режимі” -
через казки. Також цей прийом допомагає дитині зрозуміти себе, виховати у собі
корисні риси та звички.
Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного
героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках.
Тобто людина з раннього віку за допомогою казок навчається
приміряти на себе різні ролі: поганих та добрих героїв, творців та знищувачів,
бідняків та багачів.
Дитина, яка часто слухає казки стає більш уважною,
витриманою. Будь-яка казка - це розповідь про відносини між людьми, закони
суспільства. Тому казки для початкової школи можна підбирати саме про учнів,
про шкільне життя, дружбу та взаємодопомогу. Цей прийом також можна
використовувати на класних годинах, на уроках читання, у
групах тривалого дня.
На слово «казкотерапія»
люди реагують по різному. Часто її сприймають як дитячу терапію зовсім не
корисну для дорослих, але це не так. Для кожного віку існують свої казки,
а ця техніка має майже необмежені можливості.
Для казкотерапії казки
підбираються різні: народні,
авторські, сучасні, спеціальної розробки, психокорекційні, притчі, міфи,
легенди, філософськи казки та багато інших. Можливий варіант – придумати
казку самостійно, або колективно разом із дітьми.
Найбільш ефективними для молодших школярів є
малі фізичні навантаження:
-гімнастика перед
заняттями;
-фізкультхвилинки;
-динамічні паузи;
-ігри середньої
рухливості.
На ГПД проводжу і
виховні заняття,які сприяють збереженню та зміцненню здров»я.Це години
спілкування _ «Здоров»я дорожче за
багатство», «Корисні звички_ наші друзі», «Подбай про своє здоров»я сам»; ігри
–вікторини- «Зелена аптека»,»Скільки коштує вода?»; конкурс малюнків –«Шкідливі
звички – вороги твоєї долі».
Під час спілкування я говорю дітям про те, як
берегти своє здоров»я, що таке здоровий спосіб життя, як діяти в ситуації, що
загрожує здоров»ю та життю людини,спираючись на власний досвід дітей, а
практичні приклади допомогають школярам зрозуміти, для чого потрібно вести
здоровий спосіб життя, як потрібно харчуватися, щб бути здоровим, яких правил
гігієни дотримуватися.
У початковій школі діти відкривають для себе
те, що всі діти мають право бути здоровими.Намагаюсь донести до кожного, що
здоров»я- це право, дане нам від народження.Діти повині зрозуміти, що вони
мають право бути здоровими та жити у вільному від наркотиків, тютюну,акоголю та
насильства світі.
Досвід
впровадження в молодших класах здоров»язберігаючих технологій підтверджує моє
розуміння того, що процес формування здорового способу життя дітей потрібно
розпочинати вже з дошкільного та молодшого шкільного віку. Завдання нас,
дорослих,націлювати дітей робити правильний вибір, який не зашкодить життю та
здоров»ю майбутнього суспільства.
У групі продовженого дня:
організоване обов'язкове гаряче харчування, що включає в
себе перше й друге блюда.
живильна цінність раціону харчування забезпечена відповідно
до норм, затверджених Міністерства охорони здоров'я України.
Перед прийомом їжі організоване обов'язкове миття рук з
милом.
обладнана спальна кімната, де діти мають можливість
відпочивати після навчання.
Провітрювання приміщень є необхідним до початку занять під час
перерв, прогулянок на свіжому повітрі. Температура в класах при цьому
тримається не нижче встановлених норм.
Рух є біологічною потребою дитячого організму й тісно
зв'язане насамперед з діяльністю центральної нервової системи. Завдяки м'язовій
напрузі, яка чергується з розслабленням, вища нервова діяльність дітей не
тільки нормалізується, але й помітно активізується. При цьому поліпшується
здатність школярів до концентрації й активізації уваги. Діти, які в достатній мірі рухаються, як правило, мають
високу працездатність, гарну успішність, низьку захворюваність. Такі діти
здатні швидко й ефективно засвоювати навички, необхідні для успішного навчання.
Гру традиційно зв’язують з дитинством. Переступаючи шкільний
поріг, дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність продовжується,
хоча змінюється її характер. Тапер гра допомагає розв’язати задачі різної
важкості, формувати нові необхідні вміння та навички.
Роль гри у молодшому шкільному віці велика ще тому, що у процесі ігрової діяльності наряду з розумовим розвитком здійснюється й фізичне, естетичне, моральне виховання. Виконуючи правила гри, учні привчаються зосереджуватися, контролювати свою поведінку, в результаті чого виховується воля, формуються дисциплінованість, вміння робити за планом, приходити на допомогу один одному.
Чим цікавіші ігрові події, які вихователь використовує на ГПД, тим непомітніше але ефективніше учні закріплюють, узагальнюють, систематизують отриманні знання.
Гра – завжди була найулюбленішою формою роботи для дітей, особливо молодшого шкільного віку. Необов’язково бути психологом, для того щоб грати з дитиною. Існують багато ігор, які ми можемо назвати терапевтичними, але ними ми сміливо можемо користуватися і під час уроків, факультативів, свят, і у ГПД. Такі ігри будуть корисними для будь-яких дітей, тому що вчать дружному спілкуванню, порозумінню, знижують напруження, та формують певні моральні принципи. Завдяки ігровій терапії дитина привчається сміливо висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення.
Види ігор:
Сюжетно-рольові ігри
Режисерська гра – це вид рольової ігри. В таких іграх вихователь, або учні наділяють ролями іграшки, або певні предмети, вигадують події і строять власний сюжет. Цей прийом особливо розвиває уяву. Такий вид ігор знадобиться нам насамперед у роботі з початковою школою на будь-якім уроці.
Театралізована гра – це водночас розіграш певного літературного сюжету і фрагмент дитячого життя. В таких іграх діти входять в образ самі, або використовують ляльки (замість ляльок можуть бути картки з малюнками). Цим прийомом ми часто користуємося під час читання, та літературних зустрічах.
Комп’ютерні ігри в наш час також не диво. І їх теж ми можемо сміливо використовувати на ГПД і робити це можливо вже з першого класу.
Рухливі ігри відіграють велику роль у вихованні свідомої дисципліни дітей, яка є неодмінною умовою кожної колективної гри. У процесі гри у дітей формуються поняття про норми громадської поведінки, а також виховуються певні культурні навички. Більшість рухливих ігор має широкий віковий діапазон: Вони доступні дітям різних вікових груп. Рухливі ігри розвивають фізичний стан дітей, фізичні якості, які розвиває легка атлетика, поширює кругозір дітей, впливає на психологічний стан, виховує морально-вольові якості, сприяє дотриманню дисципліни, розкутості і приносить користь у повсякденному житті.
Завдяки рухливим іграм діти, які займаються легкою атлетикою, можуть досягати бажаних результатів на тренуваннях та змаганнях, адже розвиваються не тільки моральні та психологічні якості, а й фізичні , котрі допомагають досягти бажаних результатів. Займаючись рухливими іграми діти удосконалюють будову тіла: зміцнюються м'язи спини, верхніх та нижніх кінцівок; корегують поставу, ходу.
Розважальні ігри – це ігри-забави (ігри с ляльками, предметами, танцювальні ігри) святкові розважальні ігри, театральні ігри. Такі ігри розширюють інтереси школяра, формують культуру спілкування, виховують почуття гумору. Театральні ігри наділяють учнів певними ролями при розіграші казок, історій.
Важливо відмітити, що у такі ігри грають будь-які класи. «Еврика», «КВН», різні пантоміми, «Юний детектив», брей-ринги, «Країна казок», осінні свята та багато інших ігор залишаються найулюбленішою розвагою учнів впродовж усього шкільного життя.
Гра-фантазія – у таких іграх дитячий задум реалізується у рольовий поведінці, за допомогою різноманітних засобів для безпредметної ігрової дії. Тобто міміки, жестів, малюнків, інтонації.
Народні ігри сприяють формуванню у дітей універсальних родових психічних здібностей людини, а також найважливіших рис психології народу створившого гру. Найбільша кількість народних ігор – це рухливі ігри. Тому для ознайомлення дітей з історією рідного краю, а також з метою зміцнення здоров’я на свіжому повітрі можна проводити «Козацькі розваги», «Нумо, хлопці», «Веселі старти», «Старти надій». Поєднуючи елементи розповіді з конкретними розвагами та конкурсами.
Результат участі у таких іграх є не тільки у виграшу, (хоча це теж важливо для дитини) а й у почутті радості фізичних та моральних зусиль, долаючи припинення.
Розвиваючі ігри – це особливий вид ігор, базований на цілеспрямованому розвитку, вдосконаленні інтелекту, на передачі важливої інформації о світі. Такими прийомами можна успішно користуватися не тільки на заняттях психолога, а й на будь-яких уроках. Розвиваючі ігри вчать дітей бачити міжпредметні зв’язки, загальні риси, схожість та різність речей.Успішність розвитку дитини залежить від оволодіння спеціальними знаннями, вміннями та навичками.
Роль гри у молодшому шкільному віці велика ще тому, що у процесі ігрової діяльності наряду з розумовим розвитком здійснюється й фізичне, естетичне, моральне виховання. Виконуючи правила гри, учні привчаються зосереджуватися, контролювати свою поведінку, в результаті чого виховується воля, формуються дисциплінованість, вміння робити за планом, приходити на допомогу один одному.
Чим цікавіші ігрові події, які вихователь використовує на ГПД, тим непомітніше але ефективніше учні закріплюють, узагальнюють, систематизують отриманні знання.
Гра – завжди була найулюбленішою формою роботи для дітей, особливо молодшого шкільного віку. Необов’язково бути психологом, для того щоб грати з дитиною. Існують багато ігор, які ми можемо назвати терапевтичними, але ними ми сміливо можемо користуватися і під час уроків, факультативів, свят, і у ГПД. Такі ігри будуть корисними для будь-яких дітей, тому що вчать дружному спілкуванню, порозумінню, знижують напруження, та формують певні моральні принципи. Завдяки ігровій терапії дитина привчається сміливо висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення.
Види ігор:
Сюжетно-рольові ігри
Режисерська гра – це вид рольової ігри. В таких іграх вихователь, або учні наділяють ролями іграшки, або певні предмети, вигадують події і строять власний сюжет. Цей прийом особливо розвиває уяву. Такий вид ігор знадобиться нам насамперед у роботі з початковою школою на будь-якім уроці.
Театралізована гра – це водночас розіграш певного літературного сюжету і фрагмент дитячого життя. В таких іграх діти входять в образ самі, або використовують ляльки (замість ляльок можуть бути картки з малюнками). Цим прийомом ми часто користуємося під час читання, та літературних зустрічах.
Комп’ютерні ігри в наш час також не диво. І їх теж ми можемо сміливо використовувати на ГПД і робити це можливо вже з першого класу.
Рухливі ігри відіграють велику роль у вихованні свідомої дисципліни дітей, яка є неодмінною умовою кожної колективної гри. У процесі гри у дітей формуються поняття про норми громадської поведінки, а також виховуються певні культурні навички. Більшість рухливих ігор має широкий віковий діапазон: Вони доступні дітям різних вікових груп. Рухливі ігри розвивають фізичний стан дітей, фізичні якості, які розвиває легка атлетика, поширює кругозір дітей, впливає на психологічний стан, виховує морально-вольові якості, сприяє дотриманню дисципліни, розкутості і приносить користь у повсякденному житті.
Завдяки рухливим іграм діти, які займаються легкою атлетикою, можуть досягати бажаних результатів на тренуваннях та змаганнях, адже розвиваються не тільки моральні та психологічні якості, а й фізичні , котрі допомагають досягти бажаних результатів. Займаючись рухливими іграми діти удосконалюють будову тіла: зміцнюються м'язи спини, верхніх та нижніх кінцівок; корегують поставу, ходу.
Розважальні ігри – це ігри-забави (ігри с ляльками, предметами, танцювальні ігри) святкові розважальні ігри, театральні ігри. Такі ігри розширюють інтереси школяра, формують культуру спілкування, виховують почуття гумору. Театральні ігри наділяють учнів певними ролями при розіграші казок, історій.
Важливо відмітити, що у такі ігри грають будь-які класи. «Еврика», «КВН», різні пантоміми, «Юний детектив», брей-ринги, «Країна казок», осінні свята та багато інших ігор залишаються найулюбленішою розвагою учнів впродовж усього шкільного життя.
Гра-фантазія – у таких іграх дитячий задум реалізується у рольовий поведінці, за допомогою різноманітних засобів для безпредметної ігрової дії. Тобто міміки, жестів, малюнків, інтонації.
Народні ігри сприяють формуванню у дітей універсальних родових психічних здібностей людини, а також найважливіших рис психології народу створившого гру. Найбільша кількість народних ігор – це рухливі ігри. Тому для ознайомлення дітей з історією рідного краю, а також з метою зміцнення здоров’я на свіжому повітрі можна проводити «Козацькі розваги», «Нумо, хлопці», «Веселі старти», «Старти надій». Поєднуючи елементи розповіді з конкретними розвагами та конкурсами.
Результат участі у таких іграх є не тільки у виграшу, (хоча це теж важливо для дитини) а й у почутті радості фізичних та моральних зусиль, долаючи припинення.
Розвиваючі ігри – це особливий вид ігор, базований на цілеспрямованому розвитку, вдосконаленні інтелекту, на передачі важливої інформації о світі. Такими прийомами можна успішно користуватися не тільки на заняттях психолога, а й на будь-яких уроках. Розвиваючі ігри вчать дітей бачити міжпредметні зв’язки, загальні риси, схожість та різність речей.Успішність розвитку дитини залежить від оволодіння спеціальними знаннями, вміннями та навичками.
У зв’язку з цим особливе значення має дидактична гра. Такі ігри допоможуть вчителю і
вихователю сформувати дитячий колектив, де обов’язковими
умовами є уміння грати разом, допомагати один одному, радіти успіхові товариша,
знаходити компроміси. Важливо, щоб дитина, яка відчуває себе неловкою і не знає
як себе поводити у таких іграх, грала разом з дітьми, які вже оволоділи цими
навичками і здатні допомогти іншому «
Енергоджайзери» - це рухливі ігри, веселі вправи, які застосовують під час
проведення занять, а також довільно впродовж дня з метою профілактики
втомленості учасників, для концентрації їхньої уваги, під час зміни виду
діяльності , для створення сприятливої комфортної атмосфери в групі.
Вправи енергоджайзери:
- знімають втому, напруження на фізичному, інтелектуальному та емоційному рівнях, підвищують загальний енергетичний рівень учасників;
- розвивають творче та креативне мислення, ініціативність, самостійність;
- дають можливість кожній дитині активізувати та розвинути канали сприйняття: візуальний, слуховий і кінестетичний;
- налагоджують взаємодію між учасниками як на вербальному, так і на невербальному рівнях
Вправи енергізатори: «Я вітаю…», «Незвичайне привітання», «Настрій», «Футбол», «Піраміда дружби», «Грім – ураган - землетрус».
Щоб запобігти перевтомленню очей слід використовувати тренажери для очей на валеологічних хвилинках. Ці вправи допоможуть зняти втому, розслабити м’язи навколо очей.
Вправи енергоджайзери:
- знімають втому, напруження на фізичному, інтелектуальному та емоційному рівнях, підвищують загальний енергетичний рівень учасників;
- розвивають творче та креативне мислення, ініціативність, самостійність;
- дають можливість кожній дитині активізувати та розвинути канали сприйняття: візуальний, слуховий і кінестетичний;
- налагоджують взаємодію між учасниками як на вербальному, так і на невербальному рівнях
Вправи енергізатори: «Я вітаю…», «Незвичайне привітання», «Настрій», «Футбол», «Піраміда дружби», «Грім – ураган - землетрус».
Щоб запобігти перевтомленню очей слід використовувати тренажери для очей на валеологічних хвилинках. Ці вправи допоможуть зняти втому, розслабити м’язи навколо очей.
Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки,
але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, оскільки останній
використовується не лише для зняття втоми, але й для релаксації. Наприклад,
вправа «Колективний крик». Всі стають в круг. Керівник просить всіх присісти.
По сигналу керівника всі починають тягнути звук, одночасно піднімаючись. В
процесі вставання шум повинен зростати. Піком являється підстрибування з
підняттям рук вверх. Потім шум поступово стихає з момента повернення в вихідне
положення.
Вправа «Квітка».
«Теплий промінь упав на землю і зігрів у землі насіннячко. З насіннячка
проклюнувся паросток. З паростка виросла прекрасна квітка. Ніжиться квітка на
сонці, підставляючи теплу і світлу кожну свою пелюстку, повертаючи голівку
слідом за сонцем».
(Виразні рухи: сісти навшпиньки, голову й руки опустити,
піднімається голова, розпрямляється корпус, руки піднімаються у сторони –
квітка розцвіла, голова злегка відкидається назад, повільно повертається слідом
за сонцем, очі напівзакриті, усмішка, м’язи обличчя розслаблені).
Арт-терапія є особливою формою
психотерапії. Цікаві методики на основі мистецтва дають чудову нагоду виразити
себе, свої відчуття та свій стан.
Позитивно впливає на дитячий організм музикотерапія, що здатна знімати стреси, тонізує та підіймає рівень працездатності, допомагає розслабитись, має терапевтичний вплив.
Позитивно впливає на дитячий організм музикотерапія, що здатна знімати стреси, тонізує та підіймає рівень працездатності, допомагає розслабитись, має терапевтичний вплив.
Вагоме місце займає відпочинок на прогулянці. Перебування
дітей на свіжому повітрі — найсильніші ліки від перевтоми. Свіже повітря
благотворно діє на здоров’я і загартування організму. Прогулянки є потужним
оздоровчим фактором, завдяки якому поліпшується вентиляція легенів,
підвищується вміст кисню в крові, нормалізується стан нервової системи. Рухова
активність тонізує центральну нервову систему дітей, під час руху відбувається
активізація нервових клітин усіх ділянок кори головного мозку, підвищується
обмін речовин, посилюється виділення гіпофізом гормону росту. Під час їх
проведення широко використовують рухові дії – ходьбу, біг, стрибки, метання,
рухливі ігри тощо. З великою зацікавленістю, жваво, емоційно в природніх умовах
діти виконують різні вправи, рухливі ігри, ігри з м’ячами.
Будь-яка дитина має природну потребу гратися. Навчання у поєднанні із забавою знімає напругу, страх виконати завдання невірно. Такий процес супроводжується піднесенням, радістю, відчуттям задоволення як на фізичному так і на інтелектуальному рівнях. Такі ігри «Цифри», «Середовище», «Скажи слово» та інші допоможуть краще засвоїти навчальний матеріал.
Регулярний денний сон допомагає в боротьбі з такими проблемами у дітей як гіперактивність, тривожність і депресія. Прокидаючись та виконуючи елементарні фізичні вправи, масаж, діти налагоджують свій організм до подальшої рухової активності.
Масаж «Погода в Україні»
В Україні сонце сяє (гладять плечі),
Легкий вітер звеселяє (проводять пальцями по спині).
Та ось хмари вкрили сонце,
Стука дощик у віконце (стукають пальцями).
Сильний вітер (труть спину), гучна злива (енергійно стукають пальчиками)
Градом все заполонила (стукають по спині кулачками).
Але що це? Град вщухає (слова промовляють і виконують усе у зворотному порядку)
Дощик зливу заміняє й останні крапельки кидає.
Легкий вітер звеселяє,
В Україні сонце сяє!
Будь-яка дитина має природну потребу гратися. Навчання у поєднанні із забавою знімає напругу, страх виконати завдання невірно. Такий процес супроводжується піднесенням, радістю, відчуттям задоволення як на фізичному так і на інтелектуальному рівнях. Такі ігри «Цифри», «Середовище», «Скажи слово» та інші допоможуть краще засвоїти навчальний матеріал.
Регулярний денний сон допомагає в боротьбі з такими проблемами у дітей як гіперактивність, тривожність і депресія. Прокидаючись та виконуючи елементарні фізичні вправи, масаж, діти налагоджують свій організм до подальшої рухової активності.
Масаж «Погода в Україні»
В Україні сонце сяє (гладять плечі),
Легкий вітер звеселяє (проводять пальцями по спині).
Та ось хмари вкрили сонце,
Стука дощик у віконце (стукають пальцями).
Сильний вітер (труть спину), гучна злива (енергійно стукають пальчиками)
Градом все заполонила (стукають по спині кулачками).
Але що це? Град вщухає (слова промовляють і виконують усе у зворотному порядку)
Дощик зливу заміняє й останні крапельки кидає.
Легкий вітер звеселяє,
В Україні сонце сяє!
Після
сну діти виконують ігрові вправи, які можна чергувати, й самомасаж.Робимо такі
вправи, як потягування, масаж живота
масаж грудної бласті (сидячи по – турецьки) , масаж глови, масаж шийних хребців
(Гра «Буратіно»), масаж рук («миття кистей рук») і ніг (сидячи по- турецьки).
Отже:
Здоров’я - це сила!
Здоров’я – це клас!
Хай буде здоров’я
У вас і у нас!
* * *
* * *
Будьте здоровими,
Будьте щасливими,
Будьте розумними,
Будьте красивими!
Таким чином, вся робота вихователів ГПД нашої
школи направлена на те, щоб допомогти дітям усвідомити, що здоров’я – це
прекрасний дарунок, першооснова щастя людини, тому треба його берегти й
зміцнювати. При цьому ми враховуємо всі сфери здоров’я: фізичне, психологічне й
соціальне, що дає можливість зберегти і зміцнити здоров’я кожного школяра. Знання,
володіння і застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою
професійної компетентності сучасного педагога.
Душа дитини – жовтий соняшник, до сонця тягнеться щомить, та на душі тоді лиш сонячно, коли нічого не болить, коли дитина загартована, здорова й сильна, не сумна, тоді наука їй – як золото, а світ - як казка чарівна.
Плекаймо, вчителі, той соняшник, Нехай
здоровим він зроста, Обличчям тягнеться до сонечка, Корінням – вглиб землі
вроста.
Немає коментарів:
Дописати коментар